احتمال دفرمیتی صورت بعد از بوتاکس چقدر است؟

جزئیات سوالات

پربازدیدترین ها

چگونه جوش هورمونی را درمان کنیم؟

Hormonal acne treatment

ایا جای جوش با لیزر برطرف میشود؟

Can the boil be removed with a laser?

آیا میتواند با بوتاکس ابرو را لیفت کرد؟

Can eyebrows be lifted with botox?

احتمال دفرمیتی صورت بعد از بوتاکس چقدر است؟

پنجشنبه 14 دی 1402 What is the probability of facial deformity after botox?
احتمال دفرمیتی صورت بعد از بوتاکس چقدر است؟

عوارض بوتاکس چیست ؟

تزریق بوتاکس عوارض بسیار کمی دارد و بیشتر این عوارض ممکن است به دلیل ناآشنایی شخص تزریق کننده بوتاکس و تزریق این ماده توسط افراد غیر متخصص ایجاد شود. لذا اولین و مهمترین توصیه ما به شما انجام تزریق بوتاکس در کلینیک های معتبر پوست و مو و مطب پزشک متخصص می باشد. بصورت خلاصه عوارض بوتاکس عبارتند از :

  • قرمزی پوست در ناحیه تزریق
  • درد
  • سردرد و تهوع
  • کبودی
  • واکنش های کولینرژیک

در ادامه کلیه عوارض احتمالی در نواحی مختلف صورت بصورت کامل برای شما شرح داده شده است.

قرمز شدن پوست در ناحیه تزریق

قرمزی پوست واکنش طبیعی بدن به هر روش درمانی است. این عارضه معمولاً خفیف تا متوسط بوده و در عرض چند ساعت برطرف می‌شود. قرمزی پوست نیازی به درمان خاصی ندارد. شدت قرمزی به میزان بوتاکس تزریق شده و همچنین ضخامت سوزن تزریق بستگی دارد. پیشگیری از این عارضه تا حد زیادی به تجربه‌ و مهارت پزشک وابسته است.

استفاده از سوزن‌های باکیفیت، تزریق آهسته‌ و مقادیر کم بوتاکس و همچنین استفاده از کمپرس سرد پس از اتمام تزریق، از جمله مواردی هستند که می‌توانند از شدت قرمزی بکاهند.

 

درد

میزان درد در طی تزریق بوتاکس به آستانه‌ی تحمل درد شما بستگی دارد. معمولاً بیشتر مراجعین به خوبی درد ناشی از تزریق را تحمل می‌کنند. برای کاهش درد می‌توانید پس از مشورت با پزشک، حدود ۱ ساعت قبل از مراجعه به کلینیک، استامینوفن مصرف کنید. در برخی موارد قبل از درمان، از کرم‌های بی‌حسی موضعی یا کمپرس سرد استفاده می‌شود تا درد محل تزریق کاهش یابد. درد ممکن تا ۳۰ دقیقه بعد از اتمام تزریق هم کمی باعث رنجش شما شود.

سردرد و تهوع

شایع‌ترین عوارض بوتاکس سردرد و تهوع هستند. این دو عارضه در ۲ تا ۱۵ درصد از مراجعین مشاهده می‌شوند. البته سردرد و تهوع معمولاً خفیف بوده و بیشتر برای کسانی رخ می‌دهد که اولین تزریقات بوتاکس خود را انجام می‌دهند. ماندگاری این عوارض بین چند ساعت تا حداکثر سه چهار روز متغیر است.

علت و نحوه درمان این عارضه در صفحه سردرد بعد از بوتاکس  بطور کامل شرح داده شده است، که می توانید برای اطلاعات کامل در این خصوص به صفحه مذکور مراجعه فرمایید. اما بطور خلاصه عواملی مانند آسیب‌های ایجاد شده در محل تزریق، استرس و سابقه‌ی سردردهای میگرنی در ایجاد آن‌ها موثرند. برای درمان سردرد، مصرف داروهای مسکن یا قرص‌های ضد میگرن معمولی کفایت می‌کند.

کبودی

کبودی به دلیل سوراخ شدن عروق خونی موجود در محل تزریق رخ می‌دهد. این اتفاق معمولاً ناشی از این است که محل عروق خونی، پیش از تزریق بوتاکس به خوبی شناسایی نشده‌اند. توجه داشته باشید که پزشکان غیرمتخصص و افراد غیر پزشک با آناتومی صورت و گردن آشنایی کافی ندارند. به همین علت ممکن است در طی فرآیند تزریق به عروق خونی آسیب بزنند. کبودی بیشتر زمانی مشاهده می‌شود که پزشک مهارت و تجربه‌ی کافی در تزریق بوتاکس نداشته باشد.

برای پیشگیری از این عارضه، باید از مصرف آسپیرین و داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (مثل ژلوفن) تا حداقل ۷ روز پیش از تزریق خودداری کنید. استفاده از کرم‌های ویتامین K یا کرم‌هایی که حاوی عصاره‌ی گیاه ارنیکا هستند، در رفع کبودی موثرند. سایر اقداماتی که باید برای پیشگیری از کبودی پوست انجام بگیرند، شامل موارد زیر است:

  • در حین تزریق بوتاکس باید در حالت نشسته قرار داشته باشید.
  • عروق خونی باید پیش از تزریق شناسایی شوند؛ به ویژه در مورد نواحی اطراف چشم و سایر بخش‌های مستعد.
  • پزشک با فشار دادن انگشت خود بر محل تزریق (بدون ماساژ دادن) می‌تواند احتمال کبودی را کاهش دهد.

 

 

واکنش‌های کولینرژیک (Cholinergic)

واکنش‌های کولینرژیک از جمله عوارض بوتاکس هستند که معمولاً به شکل خشک شدن دهان یا چشم‌ها مشاهده می‌شوند. این عوارض بیشتر در صورت استفاده از فرآورده‌هایی مشاهده می‌شود که از سم بوتولونیوم نوع B ساخته‌ شده‌اند. در کلینیک پارسا تنها از فرآورده‌های حاوی سم بوتولیونیوم نوع A استفاده می‌کنیم.


نظرات (0)




با ما در ارتباط باشید...